نحوه کاشت و نگهداری از گل فیلودندرون یا گوش گرگی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

زیبایی‌ها می‌توانند بسیار عجیب باشند، درست مثل فیلوندرون گوش گرگی (بالا رونده) که با زیبایی خاص خود، به منازل طراوتی ویژه می‌بخشد. نگهداری فیلودندرون گوش گرگی دقیقا به اندازه مشاهده زیبایی آن، ساده و لذت‌بخش است. برگهای این گیاه شکلی مانند گوش گرگ دارند و به همین منظور بسیار متفاوت هستند؛ تکثیر فیلودندرون بالا رونده نیز بسیار ساده و از طریق همین برگ‌ها صورت می‎‌گیرد.
يکشنبه، 2 ارديبهشت 1403
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: زینب اندجی گرمارودی
موارد بیشتر برای شما
نحوه کاشت و نگهداری از گل فیلودندرون یا گوش گرگی: آبیاری، نور، خاک، تکثیر و...

معرفی گل فیلودندرون گوش گرگی

فیلودندرون گوش گرگی بومی کلمبیا است و ارتفاعش به بیش از ۲ متر میرسه، گیاهیست بالا رونده قوی که از هر گره اون ریشه هایی هوایی بیرون میاد. برگ ها نیزه ای به طول ۲۴ سانتی متر به رنگ سبز براق و متمایل به مسی است. ساق و دمبرگ اون به رنگ ارغوانی و وقتی برگ ها ظاهر میشند قرمز رزی اند.

این گونه از فیلودندرون بالارونده و احتیاج به تکیه گاه چوبی پوشانده از خزه دارد تا ریشه های هوایی گیاه در ان رشد کند، خزه های تکیه گاه باید به وسیله غبارپاشی یا ابیاری از بالا مرطوب نگه داشت،رنگ برگها سبز تیره و در قسمت زیرین متمایل به ارغوانی است،شکل برگها متغیر و در هنگام جوانی بیضی کشیده و به تدریج با ظهور پیچ و خم هایی در انها به شکل ویلن به خود میگیرند، نحوه مراقبت از انها مانند سایر فیلودندرون ها و خانواده اش آراسه است.
 

آموزش نگهداری فیلوندرون بالا رونده یا گل گوش گرگی

نور مورد نیاز فیلودندرون بالا رونده:

مکان‌های سایه را نسبت به مکان‌هایی که دارای آفتاب مستقیم هستند ترجیح می‌دهد. اما منظور از مکان سایه، جایی تاریک و بدون نور نیست. بلکه نور محیط باید روشن و دارای نور کافی باشد. اگر نور بیش از اندازه کم باشد برگ‌های موجود در قسمت پایین گیاه زرد شده و نوک برگ‌ها از بین خواهد رفت. همچنین دم برگ‌ها بلند و فاصله بین برگ‌ها زیاد خواهد شد.
 

نحوه آبیاری گل گوش گرگی:

خاک گلدان این گیاه همواره مرطوب باشد اما نباید خیس و غرقابی شود. اگر خاک غرقاب شود برگ‌های پایین گیاه زرد می‌شوند و می‌ریزند و حساسیت گیاه نسبت به پوسیدگی ریشه افزایش می‌یابد. برای گیاهان جوان سعی کنید تا بین هر دو نوبت آبیاری سطح خاک گلدان تا حدودی خشک شود و سپس گیاه را آبیاری کنید.

برای افزایش رطوبت اطراف گیاه هر چند روز یک‌بار عمل غبار پاشی را انجام دهید اما این عمل را در زیر نور مستقیم آفتاب انجام ندهید در غیر این صورت بر روی برگ‌ها لکه‌های سوخته ایجاد می‌شود. اگر گیاه برای مدت زمان طولانی تشنگی بکشد برگ‌ها می‌ریزند. در این صورت گیاه را به مدت ۱۵ دقیقه در تشت پر از آب قرار دهید.
 

خاک مناسب فیلودندرون بالا رونده:

خاک باید زهکش خوبی داشته باشد. مخلوطی از دو قسمت پیت ماس+ یک قسمت خاک معمولی+ یک قسمت شن و یا یک قسمت خاک معمولی+ یک قسمت خاک برگ+۱۰٪ شن برای این گیاه مناسب است. گلدان گیاهان جوان را هر ساله باید عوض کرد اما زمانی که گیاه بزرگ و عوض کردن گلدان سخت می‌شود می‌توان خاک سطحی و رویین گلدان را با خاک غنی و نو عوض کرد.

ریز بودن برگ‌های جدید نشانه کمبود مواد غذایی است. برای تغذیه مصنوعی این گیاه از کودهایی همانند فرمول ۱۰-۱۰-۱۰ هر چهار هفته یک‌بار می‌توان استفاده کرد. کوددهی بیش از اندازه موجب قهوه‌ای و لوله شدن نوک برگ‌های گیاه می‌شود.
 

دمای مناسب فیلودندرون بالا رونده:

دمای حدود ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد برای رشد این گیاه مناسب است. تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌کند اما با کاهش دما به زیر این مقدار، ابتدا برگ‌ها پژمرده می‌شوند و سپس تمامی گیاه از بین خواهد رفت.
 

دستورالعمل پرورش و تکثیر گیاه گوش گرگی

توجه داشته باشید که این گیاه زیبا در واقع از سه طریق کاشت بذر، فلمه زنی و تقسیم بوته مورد تکثیر قرار می گیرد که ما در ادامه مراحل آن ها را به صورت کامل بیان کرده ایم و می توانید برای کاشت این گیاه زیبا از آن ها بهره بگیرید:

برای تکثییر گل گوش گرگی بایستی یکی از ساقه های سالم گیاه را که بدون آفت نیز است را انتخاب نمایید و از فاصله ۱۰ تا ۱۵ سانتی متری آن را به صورت مورب و با کمک قیچی باغبانی یا چاقوی تیز که قبلا ضد عفونی کرده اید جدا نمایید.
حال برگ های انتهایی قلمه را جدا و تنها یک یا دو برگ بر روی ساقه باقی بگذارد تا بیشتر انرژی گیاه صرف ریشه زایی شود.
طور کلی قلمه های گیاه گوش گرگی در آب و خاک ریشه دار می شوند و به این منظور قلمه را در گلدان کوچکی حاوی خاک مخصوص گیاه بکارید.
گلدان حاوی قلمه را در محلی گرم و با دریافت نور کافی خورشید دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید. همچنین می توانید برای ایجاد شرایط گلخانه ای سطح گلدان را با نایلون فریزری شفاف بپوشانید و چند سوراخ بر روی سطح پلاستیک ایجاد کنید.
توصیه می شود که تا زمان ریشه دار شدن گیاه سطح خاک قلمه ها را همواره مرطوب و نه خیس و غرقابی حفظ کنید.
پس از گذشت حدود دو ماه قلمه های کشت شده ریشه دار خواهند شد و شما می توانید گیاه را به مکان اصلی خود انتقال دهید.
 

بیماری‌های فیلودندرون گوش‌گرگی

فیلودندرون گوش‌گرگی به سرعت به شرایط نامساعد محیطی واکنش نشان می‌دهد. بهتر است تمامی علائم ظاهر شده روی گیاه را جدی بگیرید و هرچه سریعتر برای درمان آن وارد عمل شوید.
• علت پژمردگی برگ:
گرمای شدید همراه با خشکی هوا و آبیاری بسیار کم موجب این عارضه می‌شود. گیاه را به مکانی با دمای متوسط همراه با جریانات هوایی منتقل کنید. اصلاح برنامه آبیاری و تامین رطوبت باید در اولویت قرار بگیرد.

• علت متوقف شدن رشد گیاه:
افت شدید دمای محیط و کمبود عناصر غذایی باعث به خواب رفتن گیاه می‌شود.‌ گلدان را به مکانی گرمتر منتقل کرده و کوددهی را فراموش نکنید.

• علت زردشدگی و ریزش برگ:
فیلودندرون گوش گرگی به غرقاب شدن حساس است. بین دفعات آبیاری باید سطح رویی خاک خشک شود. زهکش را چک کرده و بعد از هر نوبت آبیاری آب زیرگلدانی را تخلیه کنید.

• علت سوختگی نوک برگ:
با کاهش مقدار رطوبت محیطی گیاه دچار سوختگی نوک برگ می‌شود. با افزایش رطوبت بوسیله روش‌های مختلف این عارضه را رفع کنید.

• علت خشک شدن برگ:
سرما یا گرمای شدید موجب شوکه شدن گیاه و در نتیجه خشک شدگی برگ‌ها می‌شود. دور نگه‌داشتن گیاه از تغییرات شدید دمایی سلامت آن را تضمین می‌کند.

• علت وجود لکه‌های سوخته روی برگ:
تابش آفتاب شدید و استفاده از مواد براق‌کننده باعث ایجاد لکه‌های سوخته روی گیاه می‌شود. برگ‌ها را تمیز کرده و گیاه را از تابش مستقیم آفتاب در امان نگه دارید.

• علت دراز شدن ساقه:
در اثر کاهش نور و مواد غذایی گیاه دچار بدشکلی می‌شود. گیاه را به مکانی با دمای متوسط منتقل کرده و کوددهی را شروع کنید.

• علت کم رنگ شدن برگ:
تابش شدید و طولانی مدت آفتاب مستقیم موجب از بین رفتن سلول‌های گیاهی و مرگ آنها می‌شود. برگهای آسیب دیده را جدا کرده و گیاه را به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید.

• علت کوچک شدن برگ جدید:
نشان دهنده کمبود رطوبت و مواد غذایی است. تامین رطوبت را فراموش نکنید. گیاه را در فصول رشد کوددهی کنید.

• علت پوسیدگی ریشه:
مهم‌ترین نکته، متوجه شدنِ این پوسیدگی است. استشمام بوی گندیدگی از خاک و چروک شدن ساقه از علائم آن است. گیاه را از خاک خارج کرده، ریشه‌های پوسیده را جدا کنید. ریشه را با قارچکش شست‌وشو داده و در خاک استریل شده بکارید. آبیاری را بلافاصله بعد از کاشت انجام دهید.


منابع
https://www.delgarm.com
https://mihancactus.com
https://anguor.com
https://arga-mag.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.